barang

barang

barang
barang

barang

barang

معرفی محصولات میکروتیک

شرکت میکروتیک یکی از شرکت های مطرح و معروف در حوزه شبکه و انتقال داده‌ است. این شرکت در سال ۱۹۹۶ توسط دو دانشجوی MIT در لیتوانی بنیان گذاری شد. محصول این شرکت در ابتدا سیستم عامل بود این سیستم عامل با نام MIKROTIK Router OS وارد بازار شد. هم اکنون شرکت میکروتیک تجهیزات شبکه رایانه‌ای و مخابرات بی‌سیم تولید می‌کند. هدف اصلی محصولات میکروتیک سرعت بخشیدن و تقویت تکنولوژی‌های موجود اینترنتی و فراهم سازی امکان استفاده از آنها توسط طیف وسیع‌تری از کاربران می‌باشد.

شرکت میکروتیک یکی از برند های معروف در حوزه شبکه است ویکی از اهداف برند میکروتیک ارائه و ساخت تجهیزاتی هم رده محصولات سیسکو ولی با قیمتی بسیار پایین تر بوده است.

معرفی کلی برند میکروتیک:

میکروتیک در سال 1995 برای توسعه روترها و سیستم های ISP بی سیم تاسیس شد. میکروتیک در حال حاضر سخت افزار و نرم افزار را برای اتصال به اینترنت در اکثر کشورهای جهان ارائه می دهد. تجربه میکروتیک در استفاده از سخت افزار رایانه و سیستم های مسیریابیچ به شرکت اجازه داد تا سیستم نرم افزاری RouterOS را ایجاد کند که ثبات، کنترل و انعطاف پذیری گسترده ای را برای انواع رابط های داده و مسیریابی فراهم می کند. در سال 2002 میکروتیک تصمیم گرفت سخت افزار خود را بسازد و نام تجاری Router Board متولد شد. شرکت میکروتیک در کشور لیتوانی در شهر ریگا واقع شده است. شرکت میکروتیک در اکثر کشورهای دنیا نمایندگی دارد.

 

معرفی محصولات میکروتیک:

محصولات برند میکروتیک به دو دسته تقسیم میشود :

  • بیرونی(Outdoor) 
  • درونی(Home & Office) 

دلیل این دسته بندی به دلیل طراحی جنس بدنه آنها است، که با توجه به جنس بدنه آن ها مناسب برای استفاده در فضای خانه و یا دفتر هستند.

محصولات موفق شرکت میکروتیک:

در این قسمت از مقاله میخواهیم چند تا از محصولات شرکت میکروتیک را که در بالا برای شما آورده ایم را توضیح دهیم :

روترهای اترنت:

روتر سخت افزاری است که در شبکه استفاده میشود. روتر ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن ها کاربرد خاصی برای خود دارند، اصلی ترین کاربرد روتر این است که وسیله های دیگر را به شبکه متصل می کند و با استفاده از IP ها باعث می شود که از رسیدن و صحیح رسیدن داده به مقصد اطمینان حاصل کنیم. حال اگر بخواهیم روتر برد های میکروتیک را برسی کنیم، این روتر برد ها به دو دسته تقسیم میشوند، یک دسته از آنها یک محصول کامل شامل جعبه، مبدل POE و آنتن می باشند که آنتن در مدل های بیسیم وجود دارد و دسته دیگر فقط شامل یک برد می باشد.

سوئیچ های شبکه:

سوئیچ به دو دسته قابل مدیریت و غیر قابل مدیریت تقسیم میشود. سوئیچ قابل مدیریت علاوه بر وظایف اصلی خود کارهایی ازجمله امنیت درگاهها و پیکر بندی VLAN و. . . را نیز انجام می دهند. از سوئیچ جدید برند میکروتیک باید به سوئیچ روتر ابری (Cloud Router Switch) اشاره کرد. این محصولات سوئیچ هایی هوشمند هستند که متشکل از ترکیب سوئیچ لایه 3 و روتر بورد هستند و مجهز به سیستم عامل RouterOS می باشند. برای تنظیمات این سوئیچ از منو تعبیه شده در سیستم عامل می توان استفاده کرد و میتوانید قابلیت درگاهها را بر اساس سوئیچ و یا مسیریابی برحسب نیاز تغییر دهید. علاوه بر آن امکان اتصال به 4G، فیبر نوری و اترنت را نیز برای ارتباط با اینترنت دارند.

معرفی 5 محصول برتر میکروتیک

سوئیچ CRS112-8G-4S-IN

سوئیچ CRS112-8G-4S-IN یک دستگاه قابل کنترل از لایه سوم است که توسط سیستم Router OS Level 5 پشتیبانی می شود. این مدل دارای هشت پورت گیگابیت اترنت و چهار سوکت SFP است. سوئیچ CRS112-8G-4S-IN یکی از اعضای کم هزینه سری کوچک از سری CRS میکروتیک است.

میکروتیک hAP ac

روتر میکروتیک hAP ac دارای 1 پورت WAN 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه و 4 پورت LAN 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه است. همچنین دارای یک درگاه USB برای اتصال حافظه اضافی یا مودم 4G/3G  و یک خروجی PoE در آخرین درگاه اترنت، برای تغذیه سایر روتر های میکروتیک بدون نیازبه آداپتور برق اضافی والبته یک پورتSFP، برای اتصال ماژول های شبکه نوری دارد. با شبکه های Wi-Fi 2.4 گیگاهرتز سازگار است. آنتن های همه جانبه hAP ac اجازه می دهد تا این دستگاه را در هر مکانی قرار دهید و ازفرستنده آن که قدرت بالا و پوشش دهی خوبی دارد، استفاده خوبی ببرید.

روتر برد RB951G-2HnD

RB951G-2HnD یک روتربرد بی سیم SOHO Gigabit با پردازنده نسل جدید Atheros و قدرت پردازشی بالا است. دستگاه روتر برد RB951G-2HnD سیستم عامل سطح 4 را اجرا می کند. این روتر 5 پورت گیگابیت اترنت دارد و مجهز به 128 مگابایتRAM، اکسس پوینت 802.11 n و یک درگاه USB 2.0برای اتصال حافظه خارجی یا مودم 3است. سخت افزار و سیستم میکروتیک مبتنی بر لینوکس به کاربران اجازه می دهد تا شبکه های حرفه ای پیشرفته را بر اساس مسیریابی استاتیک یا دینامیک (پویا) ایجاد کنند.

روتر برد RB1100AHx2 میکروتیک

روتر برد RB1100AHx2 میکروتیک در ابعاد 44x176x442mm طراحی شده است. این روتر روی دسکتاپ قرار میگیرد و همچنین رکمونت نیز می باشد، یعنی قابل نصب در رک(U1) هم می باشد.

 روتر برد NetMetal 5

این نت متال (NetMetal) از مدل RB922UAGS-5HPacD-NM میکروتیک می باشد که مجهز به پردازنده قدرتمند 720 مگاهرتزی، 128 مگابایت RAM، یک پورت اترنت گیگابیتی، یک درگاه SFP، یک پورت USB و… می باشد. همچنین فرکانس این دستگاه از محدوده 5175-MHz تا 5875MHZ- و سیستم عامل آن RouterOSسطح 4 (L4) است. این نسخه NetMetal مجهز به یک شیارminiPCI-express، یک شکاف سیم کارت برای اتصال دستگاه های G/4G 3،همچنین دارای dual chain (دو زنجیره) با قدرت بالا و دو کانکتور RP-SMA برای اتصال آنتن های خارجی است.

سیستم عامل میکروتیک (router os)

سیستم عامل میکروتیک مبتنی بر لینوکس است. این سیستم عامل به راحتی روی همه رایانه‌ها نصب شده و در همه محیط‌های کاری چه کوچک و چه بزرگ کاربرد دارد. همچنین رابط گرافیکی آن نرم‌افزار «winbox» است، کار کردن با این نرم افزار بسیار راحت است.

 از مزایای این سیستم عامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روتر و مسیریابی راحت و سازگاری با پروتکل‌ها استاندارد مسیریابی
  • پشتیبانی از برنامه‌های ارائه شده توسط رایانه‌ها و خدمات اینترنتی و پشتیبانی از انواع سیستم‌های ویپ
  • قابلیت «fire wall»
  • پشتیبانی از «vpn»
  • قابلیت مدیریت پهنای باند

بعد از نصب سیستم‌ عامل میکروتیک می‌توانید سیستم خود را به یک مسیریاب شبکه ارتقا دهید و ویژگی‌ها بالا را به آن اضافه کنید.

معرفی نرم افزار های کاربردی میکروتیک:

معروف ترین و مهم ترین نرم افزار شرکت میکروتیک، می توان به RouterOs اشاره کرد.

این سیستم عامل برای سخت افزارهای RouterBoard میکروتیک ساخته شده است.

دومین نرم افزار مهم میکروتیک QuickSet است.

 این نرم افزار به کاربران کمک میکند که به راحتی می روتر خود را تنظیم کنند.

لایسنس ها ی شرکت میکروتیک:

برای محصولات میکروتیک تا 6 سطح لایسنس تعریف شده است که هر کدام تعدادی امکانات و قابلیت‌های مختلف را در اختیار شما قرارمی‌دهد. برای استفاده از این ویژگی‌ها باید لایسنس مربوطه را خریداری کنید. هر سطح از این لایسنس ها ویژگی‌های بیشتری مانند امکان مدیریت کاربران بیشتر، تعداد کانکشن‌ها و. . . را نسبت به سطح قبلی خود دارا هستند و ارائه میدهند.

 

باید توجه داشته باشید که مدت زمان استفاده از هر سطح لایسنس متفاوت است.

چند نکته درباره لایسنس های میکروتیک :

  • لایسنس سطح 0 نسخه آزمایشی است و فقط 24 ساعت کار می کند.
  • لایسنس سطح 2 دیگر ارائه نمی شود.
  • سخت افزارهای میکروتیک همراه با لایسنس ارائه می شوند.
  • لایسنس ها هیچ محدودیتی در تعداد پورت ندارند.
  • امکان ارتقا از یک لایسنس به لایسنس بالاتر وجود ندارد و باید لایسنس لول بالاتر خریداری شود.
  • امکان انتقال یک لایسنس به روتر برد دیگر وجود ندارد.
  • امکان جابجا کردن هارددیسک بین روتر ها وجود دارد و مشکلی برای لایسنس پیش نمی آید.
  • همه لایسنس ها 15 الی 30 روز پشتیبانی از طریق email دارند.
  • برای درج لایسنس در روتر برد می توان لایسنس را در ترمینال Paste کرد و یا از طریق Winbox آن را Import کنید.

سخن پایانی:

شما برای خرید از برند میکروتیک نیاز به مشاوره با افراد خبره در زمینه راه اندازی شبکه دارید تا تمام محصولات با توجه به نیاز شما خریداری شود و شما بتوانید با کمتین هزینه بهترین عملکرد را داشته باشد پس از این رو این مقاله میتواند در راهنمای خرید از برند میکروتیک به شما کمک زیادی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.